Gebruik je de zomervakantie om na te denken over een nieuwe baan? Denk dan ook aan je CV. Wat is een goed CV? Sollicitatietrainers, bijvoorbeeld bij het UWV, leren werkzoekenden op te vallen. ‘Je CV’s is je reclamefolder’ zeggen zij. Dat leidt tot zeer originele en creatieve CV’s.
Wij merken echter dat werkgevers, vooral voor senior posities, die creativiteit helemaal niet waarderen. Hoe werkt dat? Voor cruciale posities hebben werkgevers een vastomlijnd beeld van de ideale kandidaat in gedachten. En ook van het ideale CV.
Hoe dichter een kandidaat daarbij in de buurt komt, hoe aantrekkelijker. Hoe meer afleiding en rariteiten, hoe onaantrekkelijker.
Hoe krijgt een werkgever de informatie het liefst gepresenteerd?
- Een mondelinge introductie van iemand die ze kennen en vertrouwen en die de kandidaat kritisch heeft onderzocht. Baker Boucher vervult vaak die rol.
- Het CV komt daarna pas om de mondelinge introductie te bevestigen.
- Altijd een foto. Men wil de kandidaat graag in de ogen kijken. Dus een close-up, niet wegkijken en geen zonnebril. Geen afleidingen door spectaculaire achtergronden, familieleden, huisdieren of motorfietsen. Diepe decolletés raden we ook af.
- Kandidaten hoeven niet mooi te zijn, maar men wil wél zien dat de kandidaat energie heeft en er zin in heeft. Dat moet de foto uitstralen.
- In het CV ook geen afleiding. Dus weg met alle kadertjes, achtergrondjes, kleurtjes, plaatjes, logo’s, symbooltjes en vreemde lettertypes. Gewoon zwarte tekst op een witte achtergrond en een saai lettertype.
- Geen uitgebreide verhalen, waarin de kandidaat zijn/haar karaktereigenschappen beschrijft. Uiteraard is men zeer geïnteresseerd in de karaktereigenschappen, maar men verwacht geen geloofwaardige beschrijving van de kandidaat zelf. Iedereen vindt zichzelf resultaatgericht, sociaal vaardig, een doorzetter en een ‘verbinder’. De werkgever hoort dat graag van een ander. Of stelt dat zelf vast in een gesprek. Een paar regels over het karakter mogen wel, mits ze echt iets zeggen over de kandidaat.
- Banen, werkgevers of projecten onder elkaar in anti-chronologische volgorde. Dus de meest recente bovenaan. Per blokje graag de periode. Jaartallen zijn voldoende.
- Ervaringen die langer dan tien jaar geleden zijn: sterk inkorten of weglaten. Dat geldt niet voor opleidingen.
- Men wil lezen wat de kandidaat gedaan heeft. Titels en functienamen zeggen niet veel. Verantwoordelijkheden vaak ook niet. ‘Ik was verantwoordelijk voor de hele…’ schrijven kandidaten vaak. Mooi, maar wat dééd je dan de hele dag?
- Voor technische functies: een beschrijving van de gebruikte technieken, producten hulpmiddelen en methodieken, het liefst per periode. Dan weet men meteen wanneer en hoe lang een kandidaat ergens ervaring mee heeft.
- Opleidingen, cursussen en talenkennis onderaan.
- Hobby’s en vrijwilligerswerk alleen voor zover dat relevant is voor de functie.
- Totale lengte twee pagina’s voor jonge mensen, drie of vier voor ouderen, maar alleen voor zover voor de functie relevant.
Mocht je willen solliciteren naar een functie voor creative director, reclametekenaar of grafisch ontwerper, dan hoef je het bovenstaande niet te volgen.
Senior managers, senior ICT-ers, architecten, business consultants, interim managers, project managers en salesmensen kunnen hun CV altijd ter beoordeling sturen naar menzo.de.muinck.keizer@bakerboucher.com
Prettige vakantie en succes met nadenken!
Menzo de Muinck Keizer